Web Analytics Made Easy - Statcounter

دنیای اقتصاد: این روز‌ها درحالی‌که حواشی پیرامون موضوع فیلترینگ اینستاگرام در حال اوج‌گیری است، آمار‌ها نشان می‌دهد که اکنون حدود یک میلیون صفحه فارسی از طریق اینستاگرام کسب درآمد حداقلی دارند. همچنین حداقل ۲۰۰ هزار کسب‌و‌کار کوچک و متوسط و حدود ۵۰۰ هزار کسب‌وکار استانی و بومی در اینستاگرام صفحه فعال دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار تجارت ایرانی در اینستاگرام

درحالی این روز‌ها حواشی پیرامون موضوع فیلترینگ اینستاگرام درحال اوج‌گیری است که آمار‌ها نشان می‌دهند این شبکه اجتماعی یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است و درحال‌حاضر بیش از ۴۷ میلیون کاربر فارسی‌زبان در بستر این شبکه فعالیت می‌کنند. اما اهمیت این شبکه اجتماعی به همین‌جا ختم نمی‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهند تعداد زیادی از صفحات موجود در این شبکه، به فعالیت‌های تجاری اختصاص دارند و این صفحات تجاری عمدتا متعلق به کسب‌وکار‌های خانگی، بومی و غیررسمی هستند. هرچند به‌دلیل تحریم‌ها این شبکه اجازه ایجاد صفحات تجاری خود را به کاربران و کسب‌وکار‌های ایرانی نمی‌دهد، اما فضای این بستر اجتماعی به تدریج به سمت یک بازارگاه بزرگ برای کسب‌وکار‌های خرد و خانگی رفته به‌طوری‌که ارتزاق تعداد زیادی از خانوار‌ها حالا به وجود اینستاگرام وابسته است. هفته گذشته وزیر ارتباطات بابت شکایت‌هایی برای فیلتر نشدن اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی به دادگاه فراخوانده شد و همین موضوع واکنش‌های گسترده‌ای را در اینترنت برانگیخت و حتی باعث واکنش‌هایی از برخی طرفداران فیلترینگ شبکه‌های خارجی هم شد که اینستاگرام را به حیات اقتصادی کسب‌وکار‌های خانگی مرتبط می‌دانستند.

مرهم اینستاگرام بر کسب‌وکار‌های کرونازده

در حقیقت در چند سال اخیر، شبکه‌های اجتماعی در کنار اینکه بستری برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی کسب‌وکار‌ها را فراهم کرده‌اند، خود نیز به زیرساختی برای اداره کسب‌وکار‌ها تبدیل شده‌اند؛ به بیان بهتر تعداد قابل‌توجهی از کاربرانی که درحال‌حاضر در اینستاگرام در حال کسب درآمد هستند، هیچ مغازه یا فروشگاهی برای عرضه محصولات خود ندارند و فقط از طریق صفحه کسب‌وکارشان در اینستاگرام، مشتری‌های خود را پیدا می‌کنند و از طریق همین صفحه خدمات یا محصولات خود را عرضه می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی این امکان را به عموم افراد در جامعه داده‌اند تا حتی افرادی که در یک روستا زندگی می‌کنند، بتوانند محصولاتشان را به متقاضیانی از سراسر کشور ارائه کنند. شیوع بحران کرونا و تعطیلی‌های اجباری بسیاری از کسب‌وکارها، کاربرد تجاری این پلت‌فرم را پررنگ‌تر کرد و بسیاری از کسب‌وکار‌ها با افزایش تمرکزشان بر فعالیت در این شبکه، توانستند تا حدی ضربه اقتصادی کرونا به کسب‌وکارشان را جبران کنند.

محسن فینی‌زاده، مدیر مرکز پژوهشی «بتا» که تحلیل‌هایی را با کمک داده‌های شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌دهد در گفتگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: درحقیقت اینستاگرام و بعضی دیگر از شبکه‌های اجتماعی، سبب حذف هزینه‌هایی مانند اجاره مغازه یا فروشگاه، سرمایه‌گذاری کلان ابتدای کار و حتی حذف هزینه سربار و مالیات و... شده‌اند. بررسی‌های مرکز پژوهشی بتا نشان می‌دهد اکنون حدود یک میلیون صفحه از طریق اینستاگرام کسب درآمد حداقلی دارند؛ همچنین حداقل ۲۰۰هزار کسب‌وکار بزرگ و متوسط در اینستاگرام درحال فعالیتند که هر کدام از این صفحات، منبع درآمد ماهانه یک یا چند نفر است. مدیر مرکز پژوهشی بتا تاکید می‌کند، براساس آمار‌های استخراج شده از سوی این مرکز، حدود ۵۰۰هزار کسب‌وکار استانی و بومی در اینستاگرام صفحه فعال دارند که از این صفحات هم به‌عنوان بستری برای تبلیغ و هم برای ارتباط با مشتری و ارائه محصولات و فروش آن استفاده می‌کنند. آنچه مشخص است فضای پیش روی اینستاگرام نه فقط به‌عنوان یک شبکه سرگرم‌کننده و تفریحی، بلکه به‌عنوان بستری برای انجام فعالیت‌های تجاری مطرح است؛ از آنجا که مرجعی قانونی و رسمی برای مدیریت مبادلات انجام شده در اینستاگرام وجود ندارد، میزان گردش مالی حاصل از مبادلات کالا و خدمات در این پلت‌فرم قابل محاسبه نیست.

با این‌حال، برآورد‌های مرکز پژوهشی بتا نشان می‌دهد تنها درآمد حاصل از تبلیغ و اطلاع‌رسانی توسط اینفلوئنسر‌های اینستاگرامی در سال، مبلغی در حدود ۷۰۰ تا هزار میلیارد تومان است. به‌طوری که می‌توان گفت مجموع درآمد ۶۰۰ اینفلونسر برتر اینستاگرام فارسی در یک‌سال چیزی در حدود درآمدی است که سازمان صداو سیما از تبلیغات به‌دست می‌آورد. هزینه متداول درج هر ویدئوی کمپین‌های تبلیغاتی شرکت‌های مختلف در صفحات اینفلوئنسر‌های اینستاگرام، مبلغی در حدود ۵ تا ۱۰۰میلیون است و هر کدام از اینفلوئنسر‌های اینستاگرام، روزانه تعداد قابل‌توجهی از چنین ویدئو‌ها و استوری‌های تبلیغاتی را در صفحات خود با مخاطبانشان به اشتراک می‌گذارند.

فینی‌زاده تاکید می‌کند: در مجموع باید پذیرفت که اکنون اینستاگرام به یکی از بستر‌های اصلی فعالیت کسب‌وکار‌ها تبدیل شده و در دوره اخیر شیوع کرونا تا حد زیادی توانسته است جایگزین فروش در فروشگاه و مغازه شود. از سوی دیگر مبالغی که برای تبلیغات در اینستاگرام صرف می‌شود، رقم قابل‌توجهی است و با بزرگ‌ترین درآمد‌های تبلیغاتی حال‌حاضر کشور قابل مقایسه است. وی می‌افزاید: این آمار‌ها اقتضا می‌کنند که مسوولان این وجه از شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام را جدی بگیرند و تصمیمات کلان درباره فضای مجازی، مبتنی بر جایگاه کنونی شبکه‌های اجتماعی در اقتصاد بومی و خرد گرفته شود. در زمان کرونا عمدتا فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی که به‌دلیل تعطیلی‌های اجباری و قرنطینه، امکان ارائه خدمات و محصولات خود را به‌صورت حضوری نداشتند، از این بستر حداکثر استفاده را برده‌اند. کلمات به کار رفته توسط صفحات کسب‌وکار‌های فعال اینستاگرامی نشان می‌دهد مشاغلی همچون آرایشگاه‌ها، املاک، پوشاک، صنایع دستی، عکاسی و تصویربرداری و خدمات عمومی در میان فعالیت‌های اقتصادی که در این شبکه در جریان است، حضور پررنگ‌تری دارند. همچنین در حوزه آموزش نیز کسب‌وکار‌های متعددی توانسته‌اند با استفاده از ظرفیت لایو و IGTV اینستاگرام رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشند.

چند و، چون فعالیت کاربران فارسی زبان

براساس آمار‌های ارائه شده از سوی مرکز پژوهشی بتا، کاربران فارسی‌زبان در طول یک‌سال بیش از یک میلیارد محتوا روی اینستاگرام تولید می‌کنند. از مجموع حساب‌های کاربری فارسی‌زبان این شبکه، بیش از ۵۰ پیج بالای۳میلیون دنبال‌کننده و بیش از ۶۰۰ پیج بالای یک میلیون دنبال‌کننده در این فضا دارند.

براساس نمودار، تعداد پست‌های عمومی منتشر شده از ابتدای سال ۹۹ به تفکیک ماه، آبان امسال با تولید نزدیک به ۳۰ میلیون پست، رکورددار بیشترین تعداد پست درج شده در این شبکه است و اردیبهشت ماه با نزدیک به ۱۳ میلیون پست، کمترین تعداد پست منتشر شده در طول یک ماه را تا این مقطع از سال ۹۹ به خود اختصاص داده است. این ارقام براساس انتشار پست‌های عمومی که توسط صفحات جدی اینستاگرام منتشر می‌شوند و دنبال‌کننده زیاد یا متوسط دارند محاسبه شده است و پست‌های درج شده در صفحات خصوصی و صفحاتی را که تعداد کمی دنبال‌کننده دارند شامل نمی‌شود. مدیر مرکز پژوهشی بتا در پاسخ به حواشی مطرح شده اخیر پیرامون فیلتر شدن اینستاگرام می‌گوید: نگاه حذفی به شبکه‌های اجتماعی کارساز نیست. وی با اشاره به میلیونی بودن تعداد کاربران چنین شبکه‌های اجتماعی اعم از اینستاگرام می‌افزاید: در این مسیر باید نقشه راهی وجود داشته باشد و باید آینده شبکه اجتماعی را بدانیم و طبق آن برنامه‌ریزی کنیم. اگر اینستاگرام فیلتر شد جایگزین آن چه خواهد بود و برنامه بعدی چیست، اینکه فقط به فکر فیلتر کردن بدون هیچ جایگزینی باشیم، برنامه مناسبی نیست.

وی با تاکید بر اینکه نسبت به مردم، کاربر، شبکه اجتماعی و آینده آن‌ها شناخت نداریم، افزود: نقطه ضعف ما این است که نمی‌دانیم مشکل چیست و باید چه کرد و مهم‌تر از آنکه دغدغه ایرانی کردن شبکه‌های اجتماعی را داشته باشیم باید بدانیم که سیاست‌های ما در این شبکه‌ها چیست.

فینی‌زاده با اشاره به اینکه نگاه ما به شبکه‌های اجتماعی غلط است، گفت: نباید شبکه اجتماعی را به‌عنوان یک نفوذ بدانیم بلکه باید نگاهمان به آن به مثابه ابزاری باشد که باید از آن استفاده کرد. وی تصریح می‌کند: از طرف دیگر چند هزار کسب‌وکار جدی در اینستاگرام فعال هستند که باعث می‌شود دیگر نتوان به شبکه اینستاگرام به‌عنوان یک اتفاق نگاه کرد؛ در این شبکه اقتصاد جاری است. شبکه اجتماعی مانند مرز جغرافیایی است، درست است که مرز جغرافیایی محل حمله دشمن است، ولی محل تبادل کالا هم هست. اینکه مرزبان داشته باشد بسیار شایسته است ولیکن بستن آن غلط است بلکه باید مرز‌ها را پررنگ کرد و اجازه داد تبادل کالا صورت بگیرد؛ بنابراین باید گفت که نگاه حذفی به شبکه‌های اجتماعی جواب نمی‌دهد.

برچسب ها: اینفلونسر ، اینستاگرام فارسی ، صداوسیما

منبع: خرداد

کلیدواژه: اینستاگرام فارسی صداوسیما شبکه های اجتماعی هزار کسب وکار شبکه اجتماعی کسب وکار دنبال کننده کسب وکار ها نشان می دهد هزار کسب شبکه ها آمار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۲۲۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولیت علم در کلاس امام صادق(ع)

  زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد، شهید آیت‌ا... سیدباقر صدر که امید جهان اسلام در نجف به عنوان شاگرد و ذخیره علمی پس از آقای خوئی عظیم‌الشأن شمرده می‌شد، کلاس‌هایش را تعطیل کرد و به همه شاگردان برجسته خود از جمله مرحوم آیت‌ا... شاهرودی دستور داد همه هم و غم خود را برای کشف راه‌حل فقهی مسائل عملی جمهوری اسلامی صرف کنند و نقل می‌شود در همان سال‌ها در آیین حج در عرفه، وقتی آقای سیستانی از علمای قم پرسیدند سرگرم چه اموری هستند و ایشان پاسخ دادند به تدریس متداول دروس خارج حوزوی مشغول‌ هستند با تعجب و اعتراض فرمودند حالا زمانی است که باید در رفع نیازهای فقهی اداره نهادهای گوناگون و مسائل متعدد حکومتی جدید فعالیت کنند. این همان نگاه امام (ره) و رهبر معزی است که متاسفانه به سبب عدم آزاداندیشی و دستان تفرقه‌انداز این جریان آزاداندیشی و گفت‌وگوی مفید فقیهانه و علمی حوزه و دانشگاه محقق نشد.ماجرا تنها تطبیق ناگزیر قوانین مصوبه قوه مقننه با احکام ا... نیست بلکه استواری بر فقه اکبر در همه شئون زندگی امروزی و عرضه هر علم نافع ضروری جهان در هر زمینه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... به ساحت تفقه صحیح است تا هرآنچه که تایید شد به علم دارای صلاحیت برای به‌کارگیری در ساختن جامعه سالم و اسلامی بدل سازند.
   
نگاه فرهنگی به روایات
می‌خواهم نگاهی فرهنگی به روایات‌ نسبت علم و مسئولیت و عمل صالح حکومتی و اجتماعی در گنجینه روایی امام صادق(ع) بیندازیم تا به عنوان فردی نادان دارای مطالبه علم از متخصصان، فقیهان بزرگوار و مراجع عالی‌مقام بپرسم، پاسخ به این پرسش‌های اساسی تکلیفی به عهده کیست جز آنان؟ و وقتی چنین دریایی از گوهر راهگشا وجود دارد که تنها امکان رهایی ما از فساد گریبانگیر و اغتشاش در اداره امور کلان است، چرا فقها استواری عمل حکمرانی بر فقه اکبر را زمینه‌سازی نمی‌کنند و به یاری ولی‌فقیه برای سالم‌سازی امور کلان قیام نمی‌کنند؟ عالمان حداقل حق بیش از ۸۰ میلیون از ملت را به گردن دارند . از علم شروع کنیم و قبل از آن به وضع علم در عصر امام صادق(ع) بپردازیم.در اثر ارجمند جعفر بن محمد امام صادق(ع) می‌خوانیم عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع)( درود خدا بر آنان) دوران رشد گسترده علوم خاندان وحی علیهم‌السلام بود. قرن‌ها به لحاظ تحولات علمی، اعتقادی و کلامی به دو دوره بخش می‌شود. دوره اول با رحلت رسول‌ا...(ص) و ماجرای سقیفه بنی‌ساعده، آغاز می‌شود و تا نخستین سال‌های قرن دوم هجری می‌گسترد و دوره دوم عصر امامت امام جعفر صادق(ع) است.خصوصیت دوره نخست « تاثیر تعیین‌کننده تحولات سیاسی بر جریان‌های اعتقادی» است و در دوره دوم فرقه‌ها از حال و هوای صرفا سیاسی در آمده و بر سازمان‌های کلامی مستقلی تکیه می‌کنند. مکاتب فکری مختلف در این دوره است که سر بر می‌آورند و مکتب اعتقادی، علمی و فکری امام صادق(‌ع) نقش دفاع از حقیقت نگاه اسلام ناب در برابر دیگر هویت‌سازی‌های علمی را به دوش می‌کشد‌. در کانون یا مستقل از فرقه‌های منحرف و تفکرات دیگر، علم و نقش علم و تعریف علم از سوی امام صادق(ع) قرار دارد.
   
رشد اصول محکم مکتب اصیل اسلامی
اختلاف فکری در این دوره و مدعیان علم چنان رشد کرده بود که اگر اصول محکم مکتب اصیل اسلامی و اتکا به تفقه اصیل قوام نمی‌گرفت، اسلام در دریای هجوم تفکرات بی‌ریشه مستحیل می‌شد و به اسم اسلام انواع اجتهاد رای و اصلاح ‌واهی خود‌رای، گمراهی و سرگشتگی و تحریف کتاب مقدس چون یهودیت و مسیحیت رایج می‌شد.این پدیده امروز همچنان معتبر است و بدون‌اتکا به کتاب فرقان و نیز علم امام معصوم و فقه اکبر خاندان وحی، اداره کشور اسلامی طعمه مدرنیته غرب و شرق و تفسیر به رای رفرمیست خود‌بنیان و شرک‌آلود خواهد شد.در کانون این ستون استوار امام صادق(ع)، خود علم‌ و علم وسیع و بزرگ او قرار دارد و خوب است پژوهش اساسی با این نگاه در باره علم در تفقه جعفری در وجه ضرورت‌های مبنایی حکمرانی انجام شود.
   
کاشف حکم الهی و درک حقیقت
در دیدگاه امام‌صادق(ع) جایگاه عقل و علم در زندگی فرد، اجتماع، شناخت، انتخاب مسیر و تشخیص صحیح از ناصحیح و در بنا نهادن همه امور باید بر وجود فرد و جامعه سایه‌گستر باشد‌. این علم، علم نیست مگر کاشف حکم الهی و درک حقیقت به شمار آید‌. ایشان می‌فر‌ماید: آدمی به عقل، کامل می‌شود و عقل راهنما و سبب بینایی و کلید حل مشکلات امور انسان(‌فرد انسان و اجتماع انسان است)‌. و هرگاه عقل از نور معنوی نیرو گرفته باشد، انسان، عالم و نگه‌دارنده‌ علم و متذکر و هوشمند و زیرک‌ فهیم خواهد بود‌(کافی جلد ۱،ص ۲۵). انسان و جامعه انسانی با علم‌ به ریشه هر حالت والا‌ دست‌می‌یابد و به عالی‌ترین مرتبه صعود می‌کند :
العلم اصل کل حال سنی و منتهی کل منزله رفیعه
علم اصل هر حالت والا و منتهای منزلت‌های رفیع است. پس مرتبه عالی رشد جامعه ابتناع همه امور آن بر علم و دانایی و تفقه است. این علم باید متکی به علم معصوم باشد.علم معصوم در سخن امام صادق(ع) همان است که خداوند به وسیله روح القدس که از علم علم امر است، بی پیامبراکرم صلوات ا...علیه وآله وامامان معصوم علیهم السلام‌ می‌فرستد.
وازطریق این روح علم وفهم دریافت می‌کنند.علم انسان در گسست ازاین علم نوری،همواره ظنی و آلوده به باطل وسرگشته و ناتمام خواهد بود‌. این است اهمیت علم در سایه فقاهت جعفری وقرآن وروایات۱۴معصوم(ع).علم مسئولیت‌زاست و با عمل همدوش است‌.
   
مسئولیت‌شناسی در فقه 
از اینجا اهمیت مسئولیت‌شناسی در فقه اکبر امام صادق(ع)، مسئول بودن و آماده پاسخ به خداوند در مسئولیت اساس نظام دینی حکمرانی است. مسئولان مطلقا آزاد نیستند و در مقام عبد و نیز پاسخگو به مردم انجام وظیفه می‌کنند و عمل خودرأی و آزاد و دلخواه مسئولان، مجازات آتش و نیز جرم دنیایی در نظام اسلامی دارد.امام صادق(ع) می‌فرماید: العلم مقرون الی العمل فمن علم عمل و من عمل علم و العلم یهتف بالعمل فان اجابه والا ارتحل ‌عنه. علم با عمل قرین و همراه است، هرکه علم داشت باید عمل کند و هر که عمل کند باید براساس علم باشد (باید بداند). علم عمل را صدا زند، اجابت کرد بماند؛ والا کوچ و رحلت می‌کند.به این سان در کار کل حکمرانی و اداره هر نهاد کشوری از اقتصاد و هر جزء آن و سیاست و همه نهادهای سیاسی و فرهنگی ولو یک اداره باید عمل بر‌اساس علم باشد و علم اصلی در اینجا همان علم به هدایت قرآن و اهل‌بیت وحی است. عرضه عمل به فقه معصوم(ع) در نسبت علم و مسئولیت و عمل در کلام امام صادق(ع) مسئولیت نیز تعریف شده است .

علم در زندگی اجتماعی 
روایات امام صادق(ع) به انواع مسئولیت انسان در ارتباط با عمل مبتنی بر علم در زندگی فردی، اجتماعی و حکمرانی به‌طور جدی تاکید دارد؛ مسئولیت در برابر خداوند متعال، قرآن مجید و امامان معصوم و مسئولیت در برابر نفس و در برابر جسم و اعضای بدن و در برابر اجتماع و انسان‌های دیگر. روایات مسئولیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در کلام امام صادق(ع) چنان وسیع و پر حجم است که حیرت بر‌می‌انگیزد و به آن انواع مسئولیت‌های دیگر چون مسئولیت برابر ضعفا یا ظالمان و قدرت‌های جائز و مسئولیت برابر خمس و خانواده و یتیمان را باید افزود. سخن درباره مسئولیت حکمرانان و روسا در تحف‌العقول، کافی، وسائل و... مبسوطا بحث شده است. به هر رو در کلام امام(ع) سرچشمه مسئولیت فردی و اجتماعی مسئولیت برابر خداست‌ و حق محور مسئولیت است و نباید به باطل تن داد. این امر در تفقه صحیح سیاسی و حکمرانی نقش حیاتی دارد. در نتیجه استدلال رفرمیست‌ها در گردن نهادن به اباطیل مدرنیته و گسست از فقه و ناممکنی امر دینی در حکمرانی در قرن بیست‌و‌یکم واصل قرار دادن نظام جائز جهانی و سازش با آن پوچ است:
ان من حقیقه الایمان ان توثر الحق آن ضرک علی الباطل و ان نفعک 
از حقیقت ایمان آن است که حق را برگزینی‌. اگر‌‌چه زیان داشته باشد و باطل را رها کنی، اگر چه به سود تو باشد. تردیدی نیست که حکومت در راهنمایی امام صادق(ع) باید عملش مبتنی بر علم باشد و مجموعه‌ای از مسئولیت‌ها را بپذیرد و جدی بگیرد‌. محور این مسئولیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حکمرانی حق متعال است و حق در جامعه و اجرای عدل در وسع انسان عصر غیبت امری چشمپوشی‌ناپذیر در کلام امام صادق(ع) است.

دیگر خبرها

  • درآمد مردم لرستان افزایش یابد/ رفاه اجتماعی را ارتقا دهیم
  • افزایش قربانیان سیل کنیا به حدود ۱۹۰ نفر
  • مسئولیت علم در کلاس امام صادق(ع)
  • دروغ؛ رکن اساسی رسانه روباه پیر
  • تبلیغات عجیب در اینستاگرام برای آرایشگاه؛ مروج کودک‌همسری بازداشت شد! + تصویر
  • جبلی: کارهای بیشتری در موضوع عفاف و حجاب باید انجام شود
  • کارهای بیشتری در موضوع عفاف و حجاب باید انجام شود
  • پوست موز زیر پای بی‌بی‌سی
  • چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
  • پشت‌پرده گزارش بی‌بی‌سی درباره مرگ نیکا شاکرمی